Evergreen content, czyli treść wiecznie żywa

Wbrew pozorom evergreen content to nie tekst zapisany zielonym długopisem lub czcionką a treści, które na długi czas pozostaną przydatne i aktualne.

 

Czym jest evergreen content?

Wyobraźmy sobie ogród. Większość wielobarwnych, pachnących kwiatów zakwita jedynie sezonowo. Jeśli obsadzimy nasz ogródek wyłącznie takimi roślinami, nikt nie będzie chciał do niego zaglądać, gdy zwiędną. Na szczęście możemy posadzić w nim także wielosezonowe, wiecznozielone rośliny. To właśnie one są jak evergreen content.

Nowe wyświetlenia i stały ruch na stronie nie wymagają wielu treści, lecz kilku takich, które pomimo upływającego czasu pozostaną świeże (zielone). W przeciwieństwie do newsów, które powodują chwilowe zwiększenie ruchu i dla podtrzymania go, muszą być stale zastępowane nowymi aktualnościami, jak w serwisach informacyjnych. Evergreen content nie traci swojej świeżości pomimo upływu lat.

Kilkaset wiadomości na minutę

Dobre przykłady długogrających tekstów znajdziemy na blogu Pawła Tkaczyka. Po wejściu na jego stronę nie wyświetlają nam się najnowsze posty, lecz treści sprzed dwóch, trzech a nawet jedenastu (!) lat. W czasie, gdy na Twitterze, co minutę przybywa 278 tys. nowych tweetów a w sieci powstaje 571 nowych stron internetowych346 blogów na WordPressie, aż trudno uwierzyć w to, że coś, co trafiło do Internetu w 2006 roku może być jeszcze aktualne. A jednak merytoryczna treść sama się obroni.

Zarówno teksty o budowaniu wizerunku marki nie tylko w oparciu o logo (sprzed jedenastu lat), o grywalizacji (sprzed czterech), czy o niezbędnych krokach w drodze do budowania silnej marki osobistej (sprzed kilku miesięcy) w dalszym ciągu są dla nas atrakcyjne i chętnie czytane. Dlaczego? Dzięki wartościowej treści, która tak jak w dobrej książce, po upływie czasu w dalszym ciągu ma dla nas wymierną wartość.

Jak tworzyć evergreen content?

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy stworzony przez nas materiał wygenerowałby zainteresowanie w mediach społecznościowych, bez względu na to kiedy zostałby opublikowany. Czy artykuł o marynowanej papryce, będącej przysmakiem polskich skoczków będzie równie interesujący jesienią, albo za kilka lat? Prawdopodobnie nie. Jeśli jednak stworzymy tekst przedstawiający sylwetki najlepszych polskich skoczków w historii, albo napiszemy poradnik mówiący o tym, w jaki sposób wybrać najlepsze buty do biegania, możemy przypuszczać, że po upływie kilku miesięcy, a nawet lat, treści te nadal będą przydatne i interesujące.

Gdy już odpowiemy sobie na powyższe pytanie, warto poświęcić nieco więcej czasu na przygotowanie materiałów, które będą generowały ruch na stronie, pomimo upływającego czasu. Możemy wykorzystać jedną ze sprawdzonych form evergreen contentu.

 

Do typowych, długogrających rodzajów treści zaliczamy:

  • recenzje,
  • poradniki i przewodniki,
  • słowniki pojęć,
  • case study,
  • historie,
  • listy przydatnych narzędzi, linków, książek etc.

 

evergreen content przykłady

 

Evergreeny przyciągają ruch

Treści te są zwykle chętnie linkowane i dobrze pozycjonowane przez wyszukiwarki, dzięki czemu nawet podczas chwilowego przestoju w publikacji nowych materiałów, nasza strona generuje ruch. Jest to szczególnie ważne zwłaszcza z marketingowego punktu widzenia. Dlatego też przystępując do tworzenia treści, warto wcześniej jasno sprecyzować cel, jaki za jej pośrednictwem chcemy osiągnąć. Jeśli zależy nam na promocji sklepu z wyrobami pszczelarskimi, możemy przygotować treść porównującą odżywcze właściwości kilku rodzajów miodu, które mamy w ofercie.

Tworząc evergreen warto poświęcić chwilę na dobranie odpowiednich słów kluczowych, które ułatwią pozycjonowanie. Poprawne dobranie fraz, które będą jednocześnie współgrały z celem naszego materiału, poprawi pozycję w wyszukiwarce.

Najlepszy content też musi być aktualizowany

Świat pędzi do przodu, mody i trendy się zmieniają, więc nawet najlepszy materiał wymaga po czasie niewielkiego odświeżenia. Przed ponowną promocją treści w mediach społecznościowych, warto przejrzeć ją pod kątem aktualności i nanieść ewentualne poprawki. W ogrodzie też trzeba, od czasu do czasu, wykonać konieczne zabiegi pielęgnacyjne, jeśli nie chcemy, żeby zarósł chwastami.

 

Treść, którą pokochają Twoi odbiorcy

Tak w skrócie można podsumować ideę evergreen contentu. Na koniec warto przeczytać kilka tego rodzaju tekstów, które mogą posłużyć za inspirację dla naszych przyszłych działań.

Kilka evergreenowych linków na deser:

 

Dorzucisz jakieś własne propozycje?

Podobał Ci się artykuł? A może z czymś się nie zgadzasz? Nie ważne, którą opcję wybierasz - podziel się swoją opinią w komentarzu :)

One Reply to “Evergreen content, czyli treść wiecznie żywa”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *