Czy biznes może być odpowiedzialny?

Gdy pewien znany koncern petrochemiczny zanieczyszcza nigeryjskie środowisko naturalne, a firmy odzieżowe wyzyskują dzieci w celu zmniejszenia kosztów produkcji, trudno nazwać taki biznes etycznym. Odpowiedzią na taki stan rzeczy jest CSR.

 

Społeczna odpowiedzialność biznesu

CSR dla niewtajemniczonych brzmi dziwnie. Szorstko, formalnie i nieco tajemniczo. Gdy po raz pierwszy spotkałam się z tym skrótem, założyłam, że jest to kolejny, obok C++, PHP czy SQL, język programowania. Ku mojemu zaskoczeniu, wzbudzające początkową nieufność CSR, okazało się skrótem od Corporate Social Responsibility, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.

W określeniu tego, czym jest CSR, przyjdzie nam z pomocą Komisja Europejska, która w październiku 2011 zdefiniowała go jako odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo. Dla mnie to przede wszystkim bardziej świadome i etyczne podejście do pracy, środowiska naturalnego i ludzi.

 

Odpowiedzialność społeczna i środowiskowa

Kluczem do zrozumienia tego, czym jest CSR, jest poznanie obszarów, w których szczególną rolę odgrywają przejrzyste i etyczne działania firm. Są to:

• ład organizacyjny,
• prawa człowieka,
• praktyki z zakresu pracy,
• środowisko,
• uczciwe praktyki operacyjne,
• zagadnienia konsumenckie,
• zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.

W biznesie odpowiedzialnym społecznie ważne jest uwzględnienie oczekiwań różnych grup interesariuszy, postępowanie zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami, a także przyczynianie się do zrównoważonego rozwoju, dobrobytu i zdrowia społeczeństwa.

 

Igreki społecznie odpowiedzialne

CSR choć z założenia powinno znajdować się w strategii przedsiębiorstw, jest także skutecznym narzędzie employerbrandingowym. Jak wynika z globalnego badania „The 2015 Deloitte Millennial Survey. Mind the gaps”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, społeczna odpowiedzialność biznesu powinna stać się ważnym punktem strategii firm, które chcą przyciągnąć i utrzymać pracowników z pokolenia Y. Młodzi pracownicy oczekują od biznesu zaangażowania w sprawy społeczne i środowiskowe. Igreki zwracają uwagę na misję firmy przy wyborze pracodawcy. Robi to aż 60% z nich.

Zdaniem ankietowanych biznes powinien opierać się przede wszystkim na:
• kreowaniu miejsc pracy (36%),
• generowaniu zysku (34%),
• poprawie sytuacji lokalnego społeczeństwa (27%),
• kreowaniu innowacji (26%),
• umożliwienie postępu i rozwoju gospodarczego (25%).

Idealistyczne wyobrażenia Igreków nie pokrywają się jednak z ich wyobrażeniem na temat rzeczywistości. Jedynie 17% ankietowanych uważa, że biznes faktycznie podejmuje działania w kierunku pozytywnej zmiany.

 

Liga Odpowiedzialnego Biznesu

Swoje dotychczasowe szlify zawodowe zdobywałam zarówno jako dziennikarka w magazynie związanym z krakowskim środowiskiem biznesowym, a także jako PR-owiec w organizacji pozarządowej. Zaowocowało to zainteresowaniem społeczną odpowiedzialnością biznesu, która znajduje się na styku moich dotychczasowych doświadczeń. Kolejnym krokiem w poszerzaniu świadomości na temat CSR było zostanie Ambasadorką Ligii Odpowiedzialnego Biznesu – ogólnopolskiego programu edukacyjnego kierowanego do studentów.

Pierwsze spotkanie tegorocznej edycji LOB-u było nie tylko solidną dawką wiedzy, ale przede wszystkim spotkaniem z pełnymi energii, niesowitymi i szalenie inspirującymi ludźmi. W końcu CSR to przede wszystkim ludzie.

 

Podobał Ci się artykuł? A może z czymś się nie zgadzasz? Nie ważne, którą opcję wybierasz - podziel się swoją opinią w komentarzu :)

2 Replies to “Czy biznes może być odpowiedzialny?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *